個性女孩:Lily Allen



這是雲層小姐介紹給我的英國新生代女歌手。

一聽就喜歡上了,愛她歌詞裡的我行我素和叛逆。

因為基本上小孩我不是個叛逆的人,

所以對有個性的女孩子特別欣賞。(拇指)

官方網站

官方MySpace




出生1985年的Lily Allen今年才芳齡23,卻已經發行第二張唱片了。
(上面這是專輯封面)

她的創作字裡行間充滿新世代對社會的控訴及諷刺,

大膽地攻擊世界亂象,提出新的視角去詮釋現代問題。

她敢唱敢言(待會看歌詞就知道她有多嗆辣了),

用詞直白且一針見血,

聽她的歌時讓我不禁有股快感


普遍上曲風走清新、輕快,揉合鄉村、電音和爵士元素,

就打造出一張爽口的輕鬆小品。


有趣的是,相對起她輕活的旋律,

歌詞倒是走血腥路線,

髒話不怕直接寫(連歌名都是呢),

題材既勁爆又五花八門(連控訴男友早洩問題都有),

有話直說,小妮子倒是不怕得罪人(前男友跟老弟都寫進去了)。


曾經自嫌「又矮、又胖、又醜」的鄰家淘氣女孩,

現在搖身一變成了一個小美人。

姑且不論她頗具爭議性的行事作風,

我確實是讚賞她的音樂。

(再說英國口音真的超迷人)



情歌固然好聽(失戀的時候超級需要的我說),

但是,

每天愛來愛去總有厭煩的時候吧(所以先暫時丟到一旁唄)。



例如,

現在這首就讓我笑到不行:

【Knock 'Em Out】

Alright so this is a song about anyone, it could be anyone.
這首歌適合任何人,真的,任何人。

You're just doing your own thing and some one comes out the blue,
妳自己一個人玩的很開心時,就偏偏有個人要來打擾妳的好心情。

They're like,
大概就像這樣,

"Alright"
「好嘛,」

What ya saying,
都這樣說,

"Yeah can I take your digits?"
「可以給我妳的號碼嗎?」

And you're like,
妳當然就會回答,

"no not in a million years, you're nasty, please leave me alone."
「想都別想,再等個一百萬年吧,噁心,滾遠一點啦。」

Cut to the pub on a lads night out,
那傢伙是和兄弟到夜店打發時間的,

Man at the bar cos it was his shout,
在吧檯旁邊一整個吵到不行。

Clocks this bird and she looks OK,
注意到個小妞,看起來還湊合湊合。

Caught him looking and she walks his way,
注意到他的目光,於是她走向他。

"Alright darling, you gonna buy us a drink then?"
「所以,帥哥你想請我們喝杯飲料是嗎?」

"Err no, but I was thinking of buying one for your friend..."
「呃不是耶,不過我正打算要請妳朋友喝一杯……」(欠揍)

She's got no taste, hand on his waist, tries to pull away but her lips on his face,
她一點品味也沒有,手還纏著他的腰,一副欲走還休,雙唇還貼著他的臉。

"If you insist I'll have a white wine spritzer"
「既然你堅持的話我想來杯白葡萄蘇打酒。」

"Sorry love, but you ain't a pretty picture."
「抱歉啦親愛的,不過妳真的不夠正。」(欠打)

Can't knock em out, can't walk away,
就是趕不走,還抽身不開。(趕都趕不走,走都走不掉)

Try desperately to think of the politest way to say,
絞盡腦汁想找個禮貌一點的方式拒絕。

(Actually I'm getting merried next week...really, seriously)
(你知道,事實上我下星期就要結婚了耶……真的啦我說真的)

Just get out my face, just leave me alone,
反正就,滾出我視線,離我遠一點

And no you can't have my number,
還有,不好意思,不能給你我的電話。

"Why?"
「為什麼?」

Because I've lost my phone.
因為我手機掉了說。

Oh yeah, actually yeah I'm pregnant, having a baby in like 6 months so no, yeah, yeah...
噢,其實是我懷孕了啦,寶寶已經六個月大了,對啊對啊……

"I recognise this guy's way of thinking..."
「我知道這傢伙想幹麻……」

As he comes over her face starts sinking,
他一靠過來她的臉色就超級難看。

She's like,
她說,

"Oh here we go.."
「妳看又來了……」

It's a routine check that she already knows, she's thinking they're all the same.
一成不變的戲碼早就演到爛了,在她眼中男人天下烏鴉一般黑。

"Yeah you alright baby? You look alright still, yeah what's your name?"
「妳一個人啊寶貝,很漂亮啊,叫什麼名字?」

She looks in her bag, takes out a fag, tries to get away from the guy on a blag, can't find a light,
她翻著皮包,找著香煙,趁機拼死拼活想個完美的藉口脫身,卻找不到打火機。

"Here use mine"
「來吧用我的。」

"You see the thing is I just don't have the time."
「呃你懂嗎,問題就出在,我真的真的很忙耶。」

Go away now, let me go,
走開走開,讓我走啦

Are you stupid? Or just a little slow?
你是真的到不行,還是就那麼遲鈍啊?

Go away now I've made myself clear,
滾開滾開,我已經說的夠清楚了吧。

Nah it's not gonna happen,
不、可、能就是不可能。

Not in a a million years,
再等個一百萬年吧你。

Nah I've gotta go cos my house is on fire,
不行啦我得走了我房子失火了。

I've got herpes, err no I've got syphilis...
我有疱疹,呃,不,我有梅毒……

AIDS, AIDS, I've got AIDS!
愛滋愛滋!我有愛滋啦!




你看,

心情不好的時候來一劑,

超級有特效藥的功效。


下面這首

【Alfie】

也讓我笑很久(好啦老哥你只是愛打電動而已)

前奏超級可愛,像來到遊樂園一樣。

玩偶有點醜,不過小妮子的洋裝很可愛。

整部MV的色調也非常活潑俏皮:



Ooooo deary me,
噢噢噢噢噢我的天,

My little brother's in his bedroom smoking weed,
我弟弟又在他房間抽大麻了,

I tell him he should get up cos it's nearly half past three
我提醒他該起床,因為已經下午三點半了,

He can't be bothered cos he's high on THC.
他理都不理因為他High的正爽。


I ask him very nicely if he'd like a cup of tea,
我好聲好氣問他要不要來杯茶,

I can't even see him cos the room is so smoky,
卻連人都沒辦法看到因為他房間正在黑煙壟罩。

Don't understand how one can watch so much TV,
真搞不懂怎麼有人可以看電視看成這樣,

My baby brother Alfie how I wish that you could see.
寶貝弟弟呀我真希望你能長大一點。


Oooooo I only say it cos I care,
噢噢噢噢噢,會嘮叨你是因為我關心,

So please can you stop pulling my hair.
所以你能不能不要再扯我頭髮?

Now, now there's no need to swear,
然後然後,真的沒必要出口成髒,

Please don't despair my dear Mon frere.
別難過我親愛的老弟。


Ooooo Alfie get up it's a brand new day,
噢噢噢噢噢,起床吧Alfie又是嶄新的一天呢!

I just can't sit back and watch you waste your life away
我真的沒辦法眼睜睜看你這樣把人生白白浪費。

You need to get a job because the bills need to get paid.
去找個工作吧,你還有帳單要付哪。


Get off your lazy arse,
移動你的懶屁股,

Alfie please use your brain
再拜託用點腦袋,

Surely there's some walls out there that you can go and spray,
外面總還有牆壁讓你塗鴉吧。

I'm feeling guilty for leading you astray,
這樣看你沉淪讓我很罪惡耶,

Now how the hell do you ever expect that you'll get laid,
拜託你怎麼能夠肖想要找到人上床,

When all you do is stay and play on your computer games?
唯一整天在你床上的就只有你跟你的電腦遊戲吧。


Oh little brother please refrain from doing that,
噢寶貝弟弟呀拜託清醒一點吧,

I'm trying to help you out so can you stop being a twat.
我很努力想幫忙所以可不可以不要再那麼混蛋啦?

It's time that you and I sat down and had a little chat,
該是時候我們坐下來好好談一談啦,

And look me in the eyes take off that stupid fitted cap.
看著我的眼睛然後脫掉你那蠢到爆的鴨舌帽。


Please don't despair
別難過呀,

Please don't despair
別難過,

Mon frere
親愛的寶貝弟弟。



還有這首

【The Fear】

把現代偶像明星物質化又拜金的一面諷刺到令人拍案叫絕。

非常喜歡她的那件洋裝(噢我也好喜歡穿洋裝),超級可愛。



I want to be rich and I want lots of money
我要變的超級有錢,我要大把大把鈔票。

I don’t care about clever I don’t care about funny
我不在乎被譏腦殘,也不在乎被當笑柄。

I want loads of clothes and i want fuckloads of diamonds
我只要漂亮衣裳,還有他媽數不完的鑽石。

I heard people die while they are trying to find them
就像人家在講:人為財死,鳥為食亡。


And i’ll take my clothes off and it will be shameless
脫掉衣服一絲不掛也不會怎樣,雖說有點不知羞恥。

Cuz everyone knows that’s how you get famous
畢竟大家都知道這樣才能一夕成名。

I’ll look at the sun and I’ll look in the mirror
看看太陽日報,再翻翻鏡報,

I’m on the right track yeah I’m on to a winner
你看沒錯,前景一片光明燦爛,我很快就會成為最大贏家。


I don’t know what’s right and what’s real anymore
是非黑白、真實虛假我反正也已經分不清楚,

I don’t know how I’m meant to feel anymore
就像我再也不曉得什麼叫「用心體會」了。

When do you think it will all become clear?
你覺得要到什麼時候世界才會恍然大悟?

‘Cuz I’m being taken over by The Fear
因為我早已被恐懼接收佔領。


Life’s about film stars and less about mothers
生活不就是流行跟明星嗎,要家人做什麼?

It’s all about fast cars concussing each other
就是要買名牌跑車,還有彼此抹黑攻擊。

But it doesn’t matter cause I’m packing plastic
那都不要緊,反正我早就習慣過度包裝自己。

and that’s what makes my life so fucking fantastic
這就是為什麼我的日子會他媽如此燦爛美好了。


And I am a weapon of massive consumption
我就是被大量消費、圍剿的對象。

And its not my fault it’s how I’m programmed to function
這又不是我的錯,社會本來就是這樣子運作。

I’ll look at the sun and I’ll look in the mirror
看看太陽日報,再翻翻鏡報,

I’m on the right track yeah we're on to a winner
沒錯就是這樣,我就快出人頭地了。


Forget about guns and forget ammunition
忘記槍枝,也忘記彈藥吧,

Cause I’m killing them all on my own little mission
我不用這些也能殺的他們體無完膚。

Now I’m not a saint but I’m not a sinner
是說,我既不是聖人也不是罪人。

Now everything's cool as long as I’m gettin thinner
不過,只要我再瘦一點,就萬事大吉了。




其他我喜歡的還有好幾首,例如

痛罵政客的【Fuck You】

痛快報復前男友的【Smile】(怎麼可以有人這麼邪惡又這麼可愛啦!XDDDD)



還有勁爆情色的【Not Fair】
(這首曲風很輕快俏皮,不仔細聽歌詞還真容易忽略掉她嗆紅小辣椒的一面)



以及夜店女孩之間互嗆的【Fright Night】

都超級想推薦的。

(不過今天我累了所以就到此為止吧)



延伸閱讀:

音速青春:Lily Allen



2009.4.13

2 feedback:

flyberry

直到少言擺上Lily的專輯封面我才意識到,我前幾天找歌詞時看到別人推薦的就是這張。

看來我也要去找來聽聽~~

少言

LOL
她的曲風都很棒,不過歌詞嘛,真的還蠻辛辣的,喜不喜歡有點見仁見智囉。;)

  © Blogger template 'Minimalist E' by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP